http://www.blic.co.yu/blic/arhiva/2006-11-11/strane/srbija.htm#1Sve više roditelja za svoju decu angažuju privatne profesore za dodatne lekcije
Posle škole - na privatne časove
ČAČAK, KRUŠEVAC, UŽICE - Uzimanje privatnih časova je do pre deceniju i po bilo retkost, a za današnje učenike to je nešto što se gotovo podrazumeva. Privatni profesori se angažuju tokom čitave godine, a ne samo u vreme pred prijemne ispita za srednje škole i fakultete kada zavlada prava pomama za dodatnim znanjem. Nisu retki ni oni koji sa privatnim časovima krenu u najnižim razredima osnovne škole.
Veliki broj učenika u Čačku danas ima „svog nastavnika“, do koga se dolazi preko brojnih oglasa kojih najviše ima u blizini škola. Tu su i preporuke vršnjaka, a neretko i nastavnika i profesora u školama. Privatne časove sve češće uzimaju i vukovci i odlikaši, najčešće iz dobrostojećih porodica, ali i roditelji sa prosečnim primanjima često ne žale para da svom detetu omoguće bar privatne časove stranih jezika.
Učenici, roditelji, pa i nastavnici slažu se da su privatni časovi ponekad potrebni, ali da ima i pomodarstva, preterane ambicije roditelja, a dosta je i lenjih učenika koji očekuje da im neko „sažvaće“ gradivo.
- Mnogi izgube korak u osnovnoj školi, iako su odlični i vrlo dobri, pa da bi stigli gradivo u srednjim školama, moraju na privatne časove. Ali uglavnom je to nepotrebno i skupo, jer je bolja varijanta zagrejati stolicu i učiti sa drugarima iz razreda - kažu čačanske gimnazijalke Ana i Gordana.
Dragana B. koja je i sama profesor u jednoj čačanskoj školi, kaže da povremeno plaća privatne časove za svoje dete, „jer ne može samo da se izbori s gradivom“.
- Uglavnom plaćam za časove iz matematike i fizike, od 200 do 400 dinara po času. Ali mislim da se radi o trendu i da su danas deca lenja - smatra Gordana.
Cene časove uglavnom nisu velike, naročito kad se porede sa zanatskim uslugama, smatraju profesori i roditelji. Najviše učenika uzima časove iz matematike, hemije, fizike, informatike, biologije, stranih jezika, ali i sociologije, ekonomskih ili pravnih predmeta. Cenu određuje ponuda, koja je u Čačku velika, broj đaka koji pohađa čas, kao i da li je profesor na glasu.
U Kruševcu privatne časove iz matematike, hemije, fizike i srpskog jezika najčešće uzimaju učenici viših razreda osnovnih škola i srednjoškolci, ali ima dece koja već u drugom razredu osnovne škole počinju da pohađaju dodatne časove jer njihovi roditelji smatraju da bez toga ne mogu da savladaju gradivo.
Marina Lazarević je nezaposleni inženjer informatike, a učenicima daje časove iz matematike i hemije.
- Tokom cele godine dolaze uglavnom oni đaci koji su u prethodnoj godini imali slabiji uspeh, a dosta njih dolazi povremeno, kada treba da im se objasni neka nastavna jedinica koju nisu najbolje shvatili - kaže Marina.
Marina smatra da je uzimanje privatnih časova postalo i pomodarstvo.
- Previše njih se oslanja na te časove, pa u školi ne paze dovoljno. Neki se žale da nastavnici neće da dodatno objasne gradivo, mada mislim da ima dosta dobrih profesora. Nije nikakva tajna da pojedini profesori razmenjuju učenike i tako im garantuju dobru ocenu na kraju godine. To je i razlog zbog čega oni koji nisu zaposleni u školama imaju manje učenika - dodaje Marina.
To potvrđuju i kruševački gimnazijalci sa kojima smo razgovarali. Tvrde da u svakom odeljenju barem 15 do 20 đaka uzima privatne časove, i to uglavnom kod profesora iz njihove škole, koji im ne predaju taj predmet. Cena zavisi i od ugleda koji privatni profesor uživa.
- Ranije su profesori koji organizuju časove privatne nastave uglavnom posla imali s proleća, uoči prijemnih ispita u srednje škole ili na fakultete, i u avgustu pred popravne ispite. Međutim, sada je sve više dece koja dopunsku nastavu traže barem jednom nedeljno tokom cele školske godine - kaže sagovornik „Blica“ iz Užica.
Po njegovim rečima, najviše tezgare profesori matematike, srpskog i engleskog jezika.
- Najviše posla imaju profesori matematike, s obzirom na to da je to predmet iz koga se najviše pada na popravni ispit, a neki matematičari su stručno potkovani da mogu da drže i nastavu iz hemije i informatike - objašnjava ovaj učitelj.
On objašnjava da većina nastavnika i profesora ne insistira na čestom zakazivanju časova, već prepušta đacima da odluče zavisno od potreba i nivoa znanja.
- Ima đaka kojima dopunska nastava nije potrebna, jer u školi rade dobro, ali na tome insistiraju njihovi roditelji. No, ima i loših učenika koji nemaju ni osnovno znanje i sa kojima mora često i temeljno da se radi. U takvim situacijama teško je insistirati na učestalom režimu dopunskog rada, iako je on potreban, pošto se to može protumačiti kao volja predavača da lako dođe do zarade - kaže on.
Dopisnici „Blica“